Citat:
vladd:
A u cemu se sastoji inicijalni problem.
previse za ovu temu, ja ovde samo priupitah vezano za termopar .. jedna od milion stvari oko kojih tu nesto siljim i probam .. moze da se desi da ne pravi nikakvu razliku
inicijalni set problema oko kojih se tu uopste zezam je
- preciznost
- preciznost
- preciznost
- preciznost
dal spomenuh preciznost?
a da bi dobio preciznost ima tu sad
- precizno ubacivanje plasticne zice u extruder i racunica koliko je mm3 uslo, problem tu je kvalitetan prihvat zice, nesavrsenost same zice etc
- jako kratka zona "glass transition" (kako god da se zove na srpskom) jer ako je ta zona velika filament se "naduje" i stisne u zidove i ne mozes ni sa 200kg pritiskom da ga proguras kroz cevku
- idealno glatak put od ulaska do izlaska, na svim spojevima se prave uzasi posto ABS koji se najvise koristi ispusta nekaulja i cuda m00da onda to prodje tu pa pravi neke cepove pa se tu zaglavi pa umesto da mozes da ga guras sa par kila mora ga guras sa par desetina kila pa onda ...
- idealni izlazak iz nozle, ugao pod kojim se onih 1.7/3mm prebacuje u 0.3mm + duzina finalnih usta (0.3mm) utice na vise stvari, ako je duzina usta vise od 5x duza od precnika usta onda je turbulencija u tecnoj plastici dovoljno smanjena da plastika izlazi pravo na dole ali sto je duza ta finalna "cev" to je teze extrudovati i to je veca sansa za zapusenjem i teze se cisti i ... a opet ako je kraca cev, lako se exttruduje, lako se cisti etc ali filament kada izlazi krece da se uvrce, podize etc ..
- moras da imas extra precizno kontrolisan flow filamenta kroz nozlu, dakle moram da uskladim kojom brzinom extrudujem u odnosu na to kojom brzinom se seta glava a razlika tu izmedju najsporije i najbrze je mnooooooogo puta tako da nije ono pljuj 3mm3/sec pa silji tako nego od 0.01mm3/sec do 5mm3/sec
- moras da imas extra precizan start/stop (ogroman problem) jer kad stanes treba da prestane "odma" da ne ostavlja pljucu posle sebe a kad krenes da krene odma da izlazi da ne ostavi rupu iza sebe
- moras da imas preciznu tempearturu te plasike koja izlazi da bi kontrolisao koliko jako ce se zalepiti za layer na koji nanosis
to su ti oni najosnovniji problemi ... skoro sve sam resio donekle, jos pre 10+ godina, sada polako gledam kako da unapredim
Citat:
vladd:
Da li se glave kupuju gotove, pa se muka muci sa regulacijom, ili se i glava pravi, pa su neki problemi prisutni.
pa mozes kupis gotove, ja uglavnom pravim from scratch posto ih jeli razvijam, na primer inicijalne glave kada sam ja usao u pricu su bile cev od PTFE u koju je zabodena cevka od mesinga, na vrh cevke od mesinga gde izlazi iz ptfe gde je 0.5mm rupa namotana cekas zica preko kaptona i ntc kaptonom zalepljen i to je to .. ono sto sam ja na primer tu unapredio radeci sa britima je
alu nozla - odozgo peek, odozgo ptfe, na alu nozli namotan cekas, rupa u alu nozli izmedju cekasa i nozle za senzor, minijaturni senzor - moja ideja, implementacija britanska
onda sam sa madjarom radio na novoj ideji, on je krenuo sa alu nozlom i spoljnim delom od peek-a pa onda opet alu sa hladnjakom ali je to imalo probleme peek je dobar ali ne dovoljno onda sam ja dao ideju i napravili smo dole alu sa heater blokom i senzorom na heater bloku, alu nozla uvrnuta u heater blok, u gornji deo heater bloka uvrnut nerdjajuci celik (posto je to metal sa najlosijom termalnom provodljivoscu) sa zidom cevke od 0.1mm (najtanje sto je mogao majstor na strugu da naprvi) i onda iznad toga opet veliki alu hladnjak sa ventisem .. na taj nacin se skracuje uzasno mnogo glass transition zona i to radi mnogo dobro .. onda sam diskutovao javno oko upgrade-a toga i rekao da bi radio vodeno hladjenje gornjeg dela .. neki briti pokupili tu moju ideju i razvili do jaja spravu (dosta su unapredili moju ideju) sa vodenim hladjenjem, dual i quad extruder ..
dakle to pici polako i razvija se .. svi po nesto doprinose .. razni su pokupili ovo sto smo mi razvijali i prave takve ili slicne sa sitnim izmenama i prodaju ..
Citat:
vladd:
U principu, kod takvih minijatura, jeftina i osrednja opcija je aluminijum, ili duraluminijum, kao nosac grejaca i senzora.
uglavnom koristimo aluminijum/duraluminijum i za heater block i za nozlu, mada se za nozlu cesce koristi mesing zbog malo bolje termalne mase
probali su neki bakar (ja nisam, probao sam ali nisam uspeo da ga obradim kvalitetno) i problem je sto se trosi (rupa postaje veca i veca) previse brzo i sto se lepi abs za njega pa tesko tece
Citat:
vladd:
Mozda je najbolja opija da se nosac dizne radi od bakar-berilijuma, koji ima solidne toplotne osobine, onosno znacajno veci toplotni kapacitet nego aluminijum.
gde moze da se kupi fi6-fi12 sipka ili 6ugao od tog materijala?
Citat:
vladd:
Aluminijum je dobar provodnik toplote ali slabog kapaciteta, pa vise ucestvuje u hladjenju i grejaca i dizne, i regulacija je pipavija.
alu se ponasa prilicno dobro obzirom da su grejaci u spravama poprilicno jaki za masu grejaca, neretko su grejaci preko 100W
Citat:
vladd:
Bakar(i legure) imaju sporije zagrevanje, ali su inertne na pothladjivanje.
da ali je previse mekan, kao sto rekoh za sada je mesing neko najbolje resenje tvrdoca, jednostavnost obrade, termalna masa
Citat:
vladd:
Bitna je i pozicija grejaca, pozicija dizne i pozicija senzora.
naravno :) kao sto vidis ovde je krenula tema bas zbog pozicije senzora :)
Citat:
vladd:
Mozda bi moglo da se radi sa dva grejaca, ili implantatima bakra u zoni dizne, da bi vecom masom i stabilnijim odrzanjem dostignute temperature omogucilo stabilnije topljenje plastike.
jok, to bi znacajno povecalo glass transition zonu i znacajno bi povecalo zonu gde je plastika istopljena .. plastika se cudno ponasa, blize je non-newtonian nego newtonian fluidu kada je tecna .. no nije skroz ni jedno ni drugo ... glass transition je prica za sebe tako da je vrlo bitno da su te zone extra kratke
Citat:
vladd:
Ovako je putanja, greac, kuciste, dizna plastika podlozna raznim vrstama pothladjianja, i rasipanja toplotnog fluksa, ionako malenog grejaca.
Jednostavno treba stabilisati tok toplotnog fluksa, od grejaca prema plastici, odrediti energiju proporcionalnu brzini topljenja novopridosle plastike, a samo merenje temperature i nije tolikobitno, probom se odredi najpovoljnija i u tom rezimu se radi.
sorry, problem je skroz na drugom mestu ... meni je veci problem bio da sprecim propagaciju toplote na gore kroz zice od senzora, kroz samu plasticnu zicu etc nego sve ostalo zajedno :D .. grejac tu uopste nije malecan, utuce se 100+W u jako malu alu kockicu bez velikih problema .. moj zadnji grejac je 1R konstantan zice na 24V to uopste nije slabasan grejac obzirom da greje par desetina grama
Citat:
vladd:
Mozda da se ubaci senzor i u kuciste pored dizne ali na suprotnoj strani grejaca, da meri pothladjivanje dizne(sto je i najbitnije).
neizvodljivo :D posle 10+ godina testiranja definitivno su 2 resenja za grejanje najbolja
- neizmeljniva dizna - gde se na samu diznu namota cekas/konstantan i onda taj deo zalije keramikom/samotnim malterom i onda izoluje silikonom
- izmenjljiva dizna - alu blok sa grejacem u koji se zavrne dizna
u prvoj varijanti senzor je na dizni ispod grejaca pre nego krene da dizna ide u spic, dakle cca 5-6mm od usta sto nije lose ali nije idealno, dizna je tu uglavnom alu mada moze mesing, u drugoj varijanti senzor je u grejnom alu bloku a dizna je u 99% slucajeva mesing